Оновлено 2 Серпня, 2025
Великі мовні моделі (LLM) — це технології, пов’язані з обробкою тексту. Алгоритми здатні опрацьовувати різноманітні матеріали для зведення, коригування, перекладу чи створення контенту з нуля. Система перш за все ґрунтується на розробці тексту, який максимально наближений до природної людської мови. Такий підхід дозволяє говорити про багатообіцяючі перспективи в створенні якісних текстових матеріалів з мінімальною участю людини.
Що таке великі мовні моделі (LLM) і як вони пов’язані зі штучним інтелектом?
З’ясовуючи, що таке LLM, в першу чергу потрібно пояснити зв’язок зі штучним інтелектом. Технології великих мовних моделей є своєрідним підтипом більш обширного явища ШІ. Це один із його напрямків, який зорієнтований суто на роботу з текстом. В системі ЛЛМ використовуються популярні технології ШІ – такі як глибоке, машинне навчання, нейронні мережі. Тобто кращі та найбільш релевантні для роботи з текстом можливості ШІ реалізовані в великих мовних моделях для ефективної обробки контенту.
Як працюють LLM: простими словами про складні алгоритми
ЛЛМ-модель базується на трансформерних архітектурах і працює насамперед з допомогою глибокого навчання і масивних обчислювальних операцій. Основні аспекти роботи ЛЛМ можна звести до:
· Тренування – моделі опрацьовують величезну кількість даних, прикладів текстів, книг, інтернет-ресурсів для аналізу лінгвістичних моделей, зв’язків між словами і реченнями, особливостей використання тих чи інших фраз, слів в різному контексті.
· Механізм уваги – алгоритми вчаться аналізувати різні частини тексту, щоб з’ясовувати, як будується контекстуальний зв’язок між словами.
· Механізм зосередження – за аналогією до попереднього пункту ця частина роботи ЛЛМ також спрямована на аналіз залежностей між словами, різних варіантів їх поєднання в тому чи іншому контексті.
· Генерація – на основі тренування алгоритми ЛЛМ здатні самостійно створювати новий контент, що за структурою, стилем, особливостями побудови речень і семантичним навантаженням певних слів, фраз буде схожим до раніше проаналізованого тексту.
Обмеження і виклики: що LLM ще не вміють робити?
Всі від звичайних користувачів до тих, хто використовує ШІ в роботі, хоча б раз задавались питанням: LLM що це — абсолютний прорив у сфері інформаційних технологій чи перебільшені очікування, які неодмінно закінчаться розчаруванням? Якщо без крайнощів, великі мовні моделі беззаперечно володіють надзвичайним потенціалом і будуть корисним інструментом для оптимізації роботи з контентом. Але технологія не позбавлена недоліків і принаймні поки що є виклики, з якими вона не здатна впоратися:
· Обмеження у фактичності – велика мовна модель працює виключно з тими даними, які вона попередньо використовувала для навчання. Переважно це великий масив інформації, але все ж обмежений, тому в певних питаннях і темах навіть ШІ може бути некомпетентним чи неточним.
· Етичні моменти – ЛЛМ вчаться на основі величезної кількості джерел, в яких можуть відображатися різноманітні упередження. Тож ніколи немає гарантії, що ШІ не видасть дещо компрометуючу точку зору.
· Галюцинації – незважаючи на те, що великі мовні моделі спрямовані на обробку і відтворення максимально наближеної мови до людської, вони все рівно не аналізують інформацію саме так, як людина. Відповідно можуть бути проблеми з неправильним розумінням даних і помилковими твердженнями.
Чи можуть LLM бути свідомими?
Мовні моделі штучного інтелекту не можуть бути свідомими. Нехай інколи у вас складається інше враження, але все, що робить і видає алгоритм, базується на матеріалах навчання. Нічого нового він дати не може, так як і зрозуміти ваші емоції чи проаналізувати ситуацію. Система запам’ятає вихідні дані, які ви їй надали і на основі цього буде формувати свої подальші відповіді, але вони не свідомі і включатимуть лише той масив інформації, по якому пройдено навчання.
Як LLM впливають на ринок праці: загроза чи нові можливості?
Подейкують, що із активною інтеграцію Large Language Model та інших систем ШІ в бізнес, деякі професії можуть зникнути. Ажіотаж навколо цих технологій дійсно великий, перспективи є, але навряд поки є підстави говорити про повну заміну людської праці. Так, це цінний інструмент для автоматизації деяких процесів і розвантаження персоналу. Проте повністю замінити людину несвідомий ШІ не зможе, а подібні спроби здатні нашкодити бізнесу. Тому найближча перспектива використання LLM це покращувати і полегшувати роботу людини, але аж ніяк не заміняти її.
Використання LLM у реальному житті: від звичайного чату до створення бізнесу
ЛЛМ це рішення, яке має надзвичайно широку сферу застосування. В першу чергу в повсякденному житті – від уточнення певних фактів до миттєвої підготовки вітань, відповідей, порад, розшифрування даних. LLMs в бізнесі не обмежуються сферою копірайтингу, перекладу, чат-ботингу. Технологію можна застосовувати в будь-яких нішах для зведення звітів, аналізу відгуків, тікетів підтримки, аналітики даних. Це потужний інструмент для роботи з текстом в особистій і професійній ніші, але з огляду на фактичну обмеженість, упередженість та інші недоліки системи покладатися на алгоритми на 100 % не варто.