Як штучний інтелект змінює освіту в 2025 році: нові можливості для вчителів та учнів

Оновлено 11 Вересня, 2025

Штучний інтелект стрімко входить у всі сфери життя, і освіта — не виняток. Те, що ще кілька років тому здавалося експериментом, сьогодні стає частиною повсякденної шкільної та університетської практики. Інтерактивні платформи, автоматизована перевірка робіт, персоналізовані плани навчання — усе це відкриває нові можливості для вчителів та учнів. Але разом із цим виникають нові запитання: чи замінить ШІ викладача, як зберегти людський підхід у цифровому світі? У цій статті — про те, як саме штучний інтелект в освіті здійснює реальні зміни.

Штучний інтелект в освіті: з чого все починається

Якщо говорити про те, які основні напрями використання ШІ в освіті та з чого починається впровадження технологій, перш за все це звичайні цифрові інструменти. До прикладу, автоматична перевірка тестів, використання ЛЛМ чат-ботів, програм для створення навчальних інтерактивних матеріалів. В школах та інших навчальних закладах поки не йдеться про футуристичні лабораторії чи експерименти. Все відбувається на рівні цифровізації, але для цієї галузі вона надзвичайно важлива. Разом з тим відбувається підвищення цифрової грамотності персоналу, що для педагогів старшого віку стає викликом. ШІ в освіті знаходить своє місце поступово, якщо всі учасники процесу відкриті до нового, готові до експериментів та технологічних новинок у власному викладацькому стилі. 

Як штучний інтелект допомагає вчителям виконувати рутинні завдання?

Штучний інтелект ефективно допомагає вчителям виконувати рутинні завдання і тим самим звільняти час для більш творчого підходу і живого спілкування з учнями:

  • Автоматизація оцінювання та перевірки завдань — технології ШІ можуть швидко перевіряти тести та контрольні роботи. Звісно, письмові відповіді, твори та інші креативні завдання все ж вимагають контролю спеціаліста, але великі об’єми завдань, де одна правильна відповідь, можна оцінювати автоматизовано і не ризикувати допустити помилку.
  • Генерація навчальних матеріалів та планів уроків — детальні письмові конспекти уроків давно залишилися в минулому, завдяки чому життя вчителів значно полегшилось. Крім того, з допомогою інструментів ШІ можна створювати цікаві презентації, вікторини, вправи, отримуючи якісні готові матеріали чи принаймні цікаві ідеї для них.
  • Підготовка індивідуальних завдань для учнів — з огляду на успіхи, прогалини, особливості сприйняття інформації автоматизовано можна готувати окремі тести для учнів. Без ШІ-помічника вчитель навряд зможе виділити стільки часу на подібні інтерактиви, а з технологіями така практика цілком реальна.
  • Управління навчальним процесом — з інструментами ШІ набагато легше оптимізовувати розклад відповідно до навантаження вчителів, інтересів учнів та інших факторів, збирати статистичні дані, вести звітність та аналітику. 

ШІ в освіті для учнів та студентів

Людина сидить за робочим столом під час уроку "Штучний інтелект в освіті" і щось записує в блокнот. Перед нею стоїть комп'ютер на якому вона по відеозв'язку спілкується зі своїм викладачем.

Штучний інтелект для учнів і студентів перш за все відкриває можливості для якісного самостійного навчання. І йдеться не лише про доступність матеріалів. Якщо раніше зі складною темою міг допомогти розібратися лише вчитель, то зараз чат-боти і онлайн-помічники здатні надати не менш ґрунтовне пояснення. З ними зручно і цікаво вчитися, не потрібно заздалегідь планувати заняття, можна в будь-який момент часу уточнити те, що цікавить, чи нагадати собі певну інформацію. Важливим плюсом ШІ-технологій є можливість адаптивного навчання. У кожного свій темп, особливості сприйняття матеріалу і відповідний рівень знань, а система штучного інтелекту здатна під це підлаштовувати підходи, матеріали, інструменти контролю. В межах групового навчального процесу вчитель будує універсальний маршрут, а з ШІ є змога вчитися саме так, як комфортно кожній окремій особистості. 

Використання ШІ в освіті — основні переваги

Використання штучного інтелекту в освіті відкриває безліч нових можливостей для оптимізації навчального процесу, внаслідок чого можна розраховувати на більшу залученість учнів, кращі результати засвоєння матеріалу і менше вигорання у спеціалістів. Серед основних переваг AI в освіті:

· Персоналізоване навчання — системи на основі ШІ здатні швидко генерувати індивідуальні плани занять відповідно до потреб та прогресу кожного окремого учня. Якщо вчитель фізично не може кожному запропонувати оптимальну стратегію навчання і змушений все ж керуватися більш універсальними рішеннями, то з ШІ це стає реальним без надмірних витрат часу.

· Вища доступність навчання — учні з особливими потребами не завжди можуть долучитися до стандартних програм, проте технології ШІ допомагають ефективно працювати дистанційно чи в межах групових занять отримувати індивідуальні вказівки, додаткову підтримку і завдяки цьому не відставати від однолітків. 

· Вирішення проблем в реальному часі — якщо вчитель не має змоги одночасно відстежувати успіхи і проблеми кожного учня під час навчання, зауважувати і миттєво виправляти всі прогалини, то технології ШІ дозволяють в цьому аспекті тримати руку на пульсі.  Таким чином вчасно визначаються сфери, які потребують особливої уваги, і приймаються відповідні рішення.

· Додаткові можливості навчання без залучення спеціалістів — учні мають змогу вдосконалювати знання з допомогою віртуальних репетиторів, в реальному часі отримувати відповіді на свої запитання та вчитися в будь-яку пору доби незалежно від локації, більш структуровано і автоматизовано готуватися до іспитів. 

Всі переваги використання AI в освіті зрештою приводять як мінімум до двох позитивних наслідків — ефективність навчання значною мірою зростає, а якісні матеріали підготовки стають більш доступними для всіх категорій учнів. Тепер, аби навчатися, не потрібно самостійно збирати, структурувати матеріали, витрачаючи купу часу саме на пошук інформації. Все доступне і готове в найзручніших форматах, а від учнів потрібне лише реальне бажання вчитися і сприймати цю інформацію.

Виклики використання Ші в освіті

Двоє дітей сидять за партами, інші стоять позаду них, на парті стоять два ноутбуки. Діти вивчають предмет "штучний інтелект в освіті"

ШІ в освіті стає дійсно революційним і має всі шанси вивести її якість на новий рівень. Проте для того, аби пожинати з нових технологій виключно позитивні плоди, потрібно враховувати, що є одним із викликів використання ШІ в освіті. Серед таких ризиків:

· Етичні моменти — питання плагіату, авторства, упереджень, дискримінації все ще остаточно не вирішені в площині штучного інтелекту і вимагають від галузей, які послуговуються його можливостями, розділення відповідальності.

· Надійність даних — на жаль, не все, що пропонують технології ШІ, фактично правильне і точне, можуть бути помилки, тому перевірка даних, критичне мислення під час їх використання лишаються надзвичайно важливими.

· Приватність — в цілях безпеки краще працювати з анонімізованими даними, адже бездумна реєстрація на різноманітних платформах, масове використання технології розпізнавання облич можуть негативно вплинути на фактори безпеки і конфіденційності.

· Залежність від технологій — вчитися з ШІ набагато легше, всі матеріали надаються у готовому вигляді і в тих, хто їх використовує з часом відпадає потреба мислити самостійно, тренувати навички, оцінювати ситуації.

Що далі: яке майбутнє чекає на штучний інтелект в освіті?

Очевидно, що використання ШІ в освіті чи подібних сферах людського життя таких, як ШІ в медицині, з часом лише набиратиме обертів. Все більше технологій залучаються спеціалістами для підготовки до занять і їх організації. Учні активно застосовують можливості ШІ для спрощення процесу навчання. Впровадження технологій вже спостерігається на рівні навчальних закладів, відповідні рішення йдуть і від держави. Проте говорити про заміну вчителів ШІ чи максимальну автоматизацію навчального процесу через віртуальні технологіії поки рано. Це не є перспективою найближчого майбутнього з огляду на ті виклики, які ШІ ставить перед галуззю освіти. Саме тому впровадження технологій має бути активним, але усвідомленим і поступовим, аби користь від цього значно перевищувала ризики. 

 Висновок

Якщо говорити про штучний інтелект в освіті, перспективи та проблеми цього напрямку очевидні. Технології здані вивести галузь на якісно новий рівень та сприяти вихованню більш свідомого, освіченого, різнобічно розвиненого покоління, проте важливе врахування всіх ризиків і баланс у застосуванні можливостей ШІ. Штучний інтелект може ефективно допомагати вдосконаленню системи освіти, якщо його впровадження буде враховувати етичні аспекти та приватність, а учасники навчального процесу знатимуть міру в довірі технологіям. 

Часті питання про ШІ в Освіті (FAQ)

Це використання цифрових інструментів та алгоритмів, які допомагають автоматизувати перевірку робіт, створювати навчальні матеріали, будувати індивідуальні плани та робити навчання більш персоналізованим і доступним.

ШІ бере на себе рутинні завдання: перевірку тестів, створення планів уроків, управління розкладом та підготовку індивідуальних завдань. Завдяки цьому вчителі мають більше часу на творчий підхід та живе спілкування з учнями.

Учні отримують можливість вчитися у зручному темпі, користуватися адаптивними системами, отримувати пояснення складних тем від чат-ботів і віртуальних репетиторів, а також готуватися до іспитів у будь-який час і з будь-якого місця.

Ні, поки що це неможливо. ШІ здатен автоматизувати частину процесів, але не може повністю замінити живий педагогічний досвід, людський підхід та емоційну підтримку учнів.